هر آنچه لازم است دربارهی دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال بدانید
دیجیتال مارکتینگ (Digital marketing) یعنی استفاده از ابزار های دیجیتال (آنلاین) در خدمت مارکتینگ سازمان ها برای تحقق اهداف کسب و کار. دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی دیجیتال، آنلاین مارکتینگ، تبلیغات اینترنتی… مهم نیست با چه نامی آن را میشناسید؛ مهم این است که اگر می خواهید کسب و کارتان سریعتر رشد کند. اگر می خواهید خوب بفروشید، ثروت و موفقیت به دست بیاورید، وب سایت یا شبکه های اجتماعی شما پربازدید شود باید به اصول دیجیتال مارکتینگ آگاه و مسلط باشید. اینکه دیجیتال مارکتینگ چیست؟ استراتژیهای برتر دیجیتال مارکتینگ کدام اند؟ انواع کانال های دیجیتال مارکتینگ و بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ رایگان کدام اند، می تواند به رشد کسب و کار شما کمک بسیاری کند.
پیش از آنکه جلوتر برویم باید این نکته را در نظر بگیرید که دانستن همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال تقریبا کار غیرممکنی است. چرا؟ زیرا وقتی به خوبی بدانیم که دیجیتال مارکتینگ چیست، متوجه میشویم که با یکی از پویاترین حوزههای کسب و کار مواجه هستیم که هرگز از پیشرفت باز نمیایستد و همواره در حال توسعه و بهبود خود است. پس به اندازه بدانید اما متوجه باشید که همه چیز را نمیدانید.
تعریف دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing)
نیل پتل (Neil Patel) که به گفته مجله فوربز جزء 10 دیجیتال مارکتر برتر دنیاست، به این سوال اینگونه پاسخ میدهد
(دیجیتال مارکتینگ به گونهای از بازاریابی محصولات و خدمات میگویند که از طریق دستگاههای الکترونیکی انجام میشود)
طبق این تعریف، دیجیتال مارکتینگ مفهوم نسبتاً جدیدی نیست. اولین بازاریابی دیجیتالی که در دنیا صورت گرفته، به بیش از 100 سال پیش در دنیا مربوط میشود. رادیو سال ۱۸۹۶ اختراع شده است. 10 سال زمان برد تا رادیو به محصولی عمومی تبدیل شود و اکثر مردم آن را تهیه کنند. از آنجا بود که به فکر تبلیغات نیز افتادند. اولین تبلیغات به یک اجرای اُپرا مربوط بود که بعد از پخش، فوراً بلیطهای آن اجرا فروخته شد و همان روز دیجیتال مارکتینگ متولد شد.
دیجیتال مارکتینگ یعنی تبلیغات در فضای اینترنت. دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟ شاخهای از بازاریابی است که در بستر اینترنت و دستگاههای الکترونیکی پیادهسازی میشود. با بهرهگیری از ابزارهای دیجیتال مانند موتورهای جستجو، شبکههای اجتماعی، ایمیل و وبسایتهای گوناگون میتوان با مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه در ارتباط بود و حتی شما می توانید به همراه ما با بخشی از اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ اشنایی پیدا کنید.
با گسترش روزافزون استفادهی مردم از ابزارهای آنلاین، کسبوکارهای مختلف دیر یا زود چارهای بهجز روی آوردن به بازاریابی دیجیتال و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ نخواهند داشت. بازاریابی دیجیتال در مقایسه با روشهای سنتی بازاریابی میتواند با صرف زمان و هزینهی کمتر، بخش بسیار بزرگتری از جامعهی هدف محصول و خدمات شما را هدف بگیرد.
اساسا به هرگونه تلاش یا دارایی بازاریابی آنلاین اشاره دارد. بازاریابی از طریق ایمیل، تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک ، بازاریابی در شبکههای اجتماعی و حتی وبلاگ نویسی همه از نمونههای برجسته ی بازاریابی دیجیتال هستند. این نوع بازاریابی باعث معرفی شما به افراد شده و آنها را متقاعد میکند که از شما خرید کنند. اما منظور از داراییهای بازاریابی دیجیتال چیست؟
دیجیتال مارکتینگ از کجا به وجود آمده؟ (تاریخچه بازاریابی دیجیتال در ایران و خارج)
میدانیم که این روزها استفاده از اینترنت به جزئی از زندگی روزمرهی مردم تبدیل شده و بههمین دلیل، قدم گذاشتن بازاریابی به این دنیای پر رفتوآمد مهمترین عامل پیشرفت آن بوده است. اما باید دید چگونه به اینجا رسیدیم؟
اولین کامپیوترهای مجهز به نرمافزارهای چاپ و نشر متن در دههی 1980 روانهی بازار شدند. گرچه این نرمافزارها دنیای تبلیغات کاغذی را دگرگون کردند، اما میتوان گفت کامپیوترهای آفلاین صرفا کمی از یک ماشین تایپ مجهزتر بودند. پروژهی وب جهانگستر (World Wide Web) یا بهطور ساده وب، توسط تیم برنرز-لی در سال 1991 به بهرهبرداری رسید؛ اما هنگامی شروع به همهگیر شدن کرد که در سال 1994 اولین مرورگر موفق جهان یعنی Netscape ارائه شد. تنها طی دو سال، تعداد کاربران وب از 16 به 70 میلیون نفر رسید.
همراه با افزایش تعداد کاربران، روند تکامل وب سرعت گرفت. خدماتی مانند ایمیل و موتورهای جستجو مانند یاهو! (1994)، گوگل (1997)، فروشگاههای اینترنتی مانند آمازون (1994) و ایبی (1995) بهسرعت جای خود را در وب باز کردند. ایمیل به یک ابزار تبلیغات برونمرزی موثر تبدیل شد. در همین حین موتورهای جستجوگر سایتهایی را در دسترس مردم قرار میدادند که اطلاعات، محصولات و خدمات موردنیاز مردم را به سادگی چند کلیک در دسترس مردم قرار میداد. در ادامه ابداع تکنیکهای SEO توسط بازاریابها، درک اهمیت کلاندادهها، تولد شبکههای اجتماعی و گسترش تلفنهای هوشمند اتفاقات کلیدی در تاریخچهی بازاریابی دیجیتال بودهاند.
با اتصال ایران به شبکه جهانی اینترنت در سال 1372 (برابر با 1993 میلادی)، شرکتهای خصوصی و دولتی شروع به انجام تبلیغات و بازاریابی محصولات و خدمات خود در بستر اینترنت کردند. علاوهبر این، افزایش تعداد کاربران اینترنت در کشور باعث شد تا شرکتهای بازاریابی متعددی تأسیس شوند که بهطور تخصصی در حوزهی بازاریابی اینترنتی و دیجیتال فعالیت میکنند.
اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال چیست و چرا مورد اهمیت است
با توجه به رشد روزافزون فناوری و استفاده از اینترنت در جامعه، بازارهای دیجیتال همچنان در حال رشد هستند
-
دسترسی به مخاطبان گسترده: با استفاده از بازاریابی دیجیتال، شما قادر خواهید بود تا به مخاطبان بسیار گستردهتری دسترسی پیدا کنید. این باعث میشود که بتوانید بیشترین تعداد افراد ممکن را به کسب و کار خود جذب کنید.
-
هزینه کمتر: بازاریابی دیجیتال هزینه کمتری نسبت به روشهای سنتی بازاریابی دارد. شما میتوانید با استفاده از ابزارهای دیجیتال رایگان یا با هزینه کم، به مخاطبان خود پیام رسانید و تبلیغات خود را به صورت هدفمند و بهینه ارائه کنید.
-
قابلیت اندازهگیری و تحلیل: با استفاده از بازاریابی دیجیتال، شما قادر خواهید بود تا عملکرد تبلیغات و استراتژیهای بازاریابی خود را به دقت اندازهگیری و تحلیل کنید. این باعث میشود که بتوانید بهبودهای لازم را در استراتژیهای خود اعمال کنید و بهترین نتیجه را بدست آورید.
-
افزایش شناخت برند: بازاریابی دیجیتال میتواند به شما کمک کند تا شناخت برند خود را در میان مخاطبان افزایش دهید. از طریق تبلیغات آنلاین، محتوای ارزشمند و استفاده از رسانههای اجتماعی، شما میتوانید برند خود را به صورت فعال و پویا معرفی کنید.
-
افزایش فروش و سودآوری: با استفاده از بازاریابی دیجیتال، شما قادر خواهید بود تا فروش و سودآوری خود را افزایش دهید. با استفاده از روشهای هدفمند و بهینه بازاریابی، شما میتوانید بهترین مشتریان را جذب کنید و آنها را به خرید از شما ترغیب کنید.
با توجه به این موارد، استفاده از بازاریابی دیجیتال برای هر کسب و کاری اهمیت بسیار زیادی دارد و میتواند به رشد و پیشرفت آن کمک کند.
دلایل استفاده از دیجیتال مارکتینگ
استفاده ازبازار کار دیجیتال مارکتینگ مزایای مهمی برای کسبوکار شما خواهد داشت. در ادامه به چند نمونه از این مزایا اشاره میکنیم.
-
-
-
-
تداوم و پیوستگی در اجرای دیجیتال مارکتینگ یکی از کلیدیترین عوامل موفقیت آن بهشمار میآید. درست مانند تبلیغات سنتی، نمایش مداوم و طولانیمدت آگهیها نام کسبوکار شما را در خاطر مخاطب حفظ میکند. همچنین مردم محصولات و خدمات شرکتهایی را ترجیح میدهند که همیشه در دسترس باشند. علاوهبر اینها، عملکرد بسیاری از جنبههای استراتژی بازاریابی شما (ازجمله لوگو، برند، کاربران شبکههای اجتماعی و بازدیدکنندگان سایت) در بلندمدت مشخص خواهد شد. علاوهبر توسعهی روزافزون ابزارها و امکانات جدید دیجیتال مارکتینگ، کافی است یک روز از روندهای روز عقب بمانید تا شرکتهای رقیب بخش زیادی از سهم بازار شما را تصاحب کنند.
داراییهای بازاریابی دیجیتال
در راستای یافتن پاسخ دیجیتال مارکتینگ چیست، باید با مفهومی مانند دارایی آن هم آشنا شویم. تقریبا هر چیزی می تواند جزو داراییهای بازاریابی دیجیتال باشد. کافی است یک ابزار بازاریابی باشد که از آن به صورت آنلاین استفاده میکنید. با این تعریف، بسیاری از افراد نمیدانند که چه تعداد دارایی بازاریابی دیجیتال در اختیار دارند. در اینجا چند نمونه از این داراییها را مرور میکنیم:
وبسایت شما
-
وبسایت: یک وبسایت حرفهای و جذاب می تواند به عنوان یک ابزار اصلی در بازاریابی دیجیتال عمل کند. وبسایت شما باید اطلاعات کامل و جذاب درباره کسب و کار شما را ارائه دهد و به مخاطبان خود اعتماد بخشد
-
محتوای قابل دانلود: ایجاد و ارائه محتواهای قابل دانلود مانند کتاب های الکترونیکی، گزارشات تحقیقاتی و راهنماها می تواند به شما در جذب مخاطبان و افزایش اعتبار کمک کند.
-
ایمیل ها و خبرنامه ها: ارسال ایمیل های تبلیغاتی و خبرنامه ها به مشتریان و مخاطبان می تواند به شما در حفظ ارتباط با آنها و ترویج کسب و کار شما کمک کند.
-
بازخوردها و نظرات مشتریان: استفاده از بازخوردها و نظرات مشتریان برای ترویج کسب و کار و افزایش اعتماد مخاطبان بسیار مهم است.
-
تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک (PPC): استفاده از تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک در موتورهای جستجو و شبکه های تبلیغاتی مختلف می تواند به شما در جذب ترافیک و افزایش فروش کمک کند.
-
داراییهای مربوط به برند (لوگو، نماد ، کلمات اختصاری و غیره)
-
محتوای ویدیویی (تبلیغات ویدئویی، دموی محصول و غیره)
-
تصاویر (اینفوگرافیک، عکس محصول، عکس شرکت و غیره)
-
محتوای نوشته شده (پستهای وبلاگ، کتابهای الکترونیکی، توضیحات محصول، توصیفات و غیره)
-
محصولات یا ابزارهای آنلاین (SaaS، محتوای تعاملی و غیره)
-
صفحات شبکههای اجتماعی مثل: استفاده از اینستاگرام , تلگرام , یوتب و….
شما هم به خوبی میدانید که موارد اشاره شده، تنها بخش کوچکی از دریای داراییهای بازاریابی دیجیتال هستند. اما بیشتر داراییها در این چند دسته جای میگیرند. در عین حال، بازاریابان باهوش همواره به دنبال روشهای جدیدی هستند تا به صورت آنلاین به مشتریهای بالقوه دسترسی پیدا کنند. پس این فهرست، همواره در حال رشد است.
استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ در سال 2023
استراتژی مارکتینگ، همان برنامهی متمین «استراتژی بازاریابی» و «تاکتیک بازاریابی» ذکر شد، درمورد بازاریابی دیجیتال هم صدق میکند. «کمپین بازاریابی دیجیتال» همان مجموعه اقدامات و روشهایی است که در استراتژی بازاریابی دیجیتال خود برای رسیدن به اهداف مشخص بهکار میبرید.
چگونه یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ طراحی کنیم؟
1.پرسونای مشتریان خود را طراحی کنید: برای انجام هر نوعی از بازاریابی (چه دیجیتال باشد یا نه)، اول باید مخاطب خود را بشناسید. هرچقدر جزئیات کمّی و کیفی بیشتری از مشتریان بالقوهی خود بدانید (محل زندگی، سن، میزان درامد، شغل، چالشها، سلیقه و علایق، اولویتها و غیره) بهتر میتوانید مسیر استراتژی بازاریابی خود را طراحی کنید.
2.اهداف و ابزارهای موردنیاز خود را شناسایی کنید: باید اهداف بازاریابی خود را با توجه به اهداف کسبوکارتان تعیین کنید. سپس برای رسیدن به این اهداف و اندازهگیری میزان پیشرفت در این مسیر، به ابزارهای دیجیتال مارکتینگ احتیاج خواهید داشت. ابزارهای مختلفی وجود دارند که بهطور تخصصی در زمینههای گزارشدهی، بازاریابی ایمیلی، فرمهای تحت وب، تحلیل آمار (Analytics) و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) به بازاریابی دیجیتال کسبوکار شما کمک میکنند.
3.داراییها و بسترهای دیجیتالی که در دسترس دارید را ارزیابی کنید: برای انجام بازاریابی دیجیتال ابزارها و بسترهای بسیاری وجود دارد که ممکن است شما را سردرگم کنند. بهتر است ابتدا چشمانداز کلی خود را درنظر بگیرید و تمام ابزارها و بسترهایی را که در حال حاضر در اختیار دارید در یک جدول لیست کنید. باید آنها را در دستهبندیهایی مانند منابع «موجود»، «کسب شده» و «پرداخت شده» ثبت کنید.
4.بررسی کمپینهای رسانهای موجود: رسانههایی همچون وبسایت، وبلاگ، پستهای شبکههای اجتماعی و… قلب بازاریابی دیجیتال شما هستند. باید همواره محتواهایی را که در این بسترها تولید میکنید بررسی و بهروز کنید.
5.بررسی کمپینهای رسانهای کسب شده: منظور از «کسب شده» منابعی است که بهصورت بازاریابی دهانبهدهان بهدست آوردهاید. باید آمار ترافیک رسانههای خود را بررسی کنید و تشخیص دهید بازدیدکنندگان جدید از کدام کانال به سمت شما هدایت شدهاند. بهطور مثال مقالهای در جایی منتشر کردهاید که توجه مردم را جلب کرده است، ترندها و فعالیت عادی کاربران شبکههای اجتماعی. ابزارهای تحلیل ترافیک سایت در این راه به شما کمک میکنند.
6.بررسی کمپینهای رسانهای پرداخت شده: مانند گام قبلی، باید رسانههایی را که برای تبلیغات در آنها هزینه کردهاید (مانند Google AdWords و شبکههای اجتماعی) را بررسی کنید. باید مطمئن شوید هرکدام نسبت به هزینهای که برای تبلیغات دریافت میکنند در بالا بردن آمار بازدید رسانههای شما موفق هستند.
7.کمپین بازاریابی دیجیتال خود را راهاندازی کنید: اگر در مراحل قبل تحقیقات و برنامهریزیهای لازم را بهخوبی انجام داده باشید، دید خوبی از عناصر تشکیلدهندهی استراتژی مارکتینگ خود خواهید داشت و میتوانید بهطور متمرکز و هدفمند آن را اجرا کنید.
انواع دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی با پیامرسانها: استفاده از اپهای پیامرسان مانند واتساپ، تلگرام و حتی قسمت چت خصوصی شبکههای اجتماعی روشی مناسب برای انجام تبلیغات، بازاریابی و ارتباط با مشتریان محسوب میشود.
بازاریابی همکاری در فروش (پورسانتی): یکی از پردرآمدترین روشهای بازاریابی دیجیتال، بازاریابی پورسانتی (Affiliate Marketing) است. در این روش، تولیدکنندگان محتوا در ازای هر فروش (CPS)، جذب مشتری (CPL)، نمایش آگهی (CPM) و تعداد کلیک (CPC) مبلغی را بهعنوان پورسانت دریافت میکنند.
بازاریابی توسط اینفلوئنسرها: اصطلاح اینفلوئنسر (Influencer) به افراد پرطرفداری اطلاق میشود که در شبکههای اجتماعی، در زمینههای مشخصی فعالیت میکنند. آنها میتوانند بهراحتی محصول و خدمات شما را به مخاطبین مرتبط زیادی معرفی کنند.
بازاریابی موبایلی: اینروزها داشتن یک اپ تلفن همراه برای ارتباط با مشتریان ضروری است. اگر بهدنبال مشتریان وفادار میگردید، باید اطمینان حاصل کنید که میتوانند بهطور آنی به شما دسترسی داشته باشند. اپلیکیشنهای تلفن همراه میتوانند بهسادگی بهعنوان درگاه خبررسانی و خرید و فروش میان شما و مشتریانتان عمل کنند.
تبلیغات ویدئویی: هر ماه میلیونها نفر در سرویسهای اشتراکگذاری ویدئو مانند یوتیوب و آپارات جستجو میکنند. فرقی نمیکند این جستجوها درمورد سرگرمی، اخبار، آموزش یا تحقیق باشند. در هر صورت فرصت بزرگی برای رسیدن به مشتریان جدید هستند.
تبلیغات ها انواع متنوعی دارند
بازاریابی صوتی: در عصر تلفنهای همراه، تأثیر بازاریابی صوتی را نمیتوان نادیده گرفت. سرویسهای پخش موسیقی و پادکستها جایگزین رادیو شدهاند و کاربران بسیار زیادی دارند. با کمی تحقیق میتوانید بهترین گزینه برای تبلیغات برای جامعهی هدف خود را پیدا کنید.
نوع آفلاین دیجیتال مارکتینگ چیست 10مورد از دیجیتال مارکتینگ آفلاین
آفلاین دیجیتال مارکتینگ به استفاده از تکنولوژیهای دیجیتال در فعالیتهای بازاریابی آفلاین اشاره دارد. این شامل استفاده از تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، تبلیغات در فضاهای عمومی، تبلیغات چاپی و دسترسی به مشتریان از طریق رویدادها و نمایشگاهها است. با استفاده از تکنولوژیهای دیجیتال مانند تلویزیون هوشمند، بلندگوهای هوشمند و تکنولوژی NFC (اتصال نزدیک برای پرداخت)، شرکتها میتوانند به مشتریان خود پیامهای هدفمند و شخصیسازی شده ارسال کنند.
-
تبلیغات تلویزیونی: استفاده از تکنولوژیهای دیجیتال در تبلیغات تلویزیونی، از جمله تبلیغات تعاملی و تبلیغات هدفمند.
-
تبلیغات رادیویی: استفاده از تکنولوژیهای دیجیتال برای بهبود تبلیغات رادیویی و ارسال پیامهای هدفمند به مخاطبان.
-
تبلیغات چاپی: استفاده از تکنولوژیهای دیجیتال در تبلیغات چاپی مانند استفاده از QR کدها و بارکدها بر روی بروشورها و لوحهای تبلیغاتی.
-
-
بلندگوهای هوشمند: استفاده از بلندگوهای هوشمند برای ارسال پیامهای هدفمند و شخصیسازی شده به مشتریان.
-
تکنولوژی NFC (اتصال نزدیک برای پرداخت): استفاده از تکنولوژی NFC برای ارسال پیامها و اطلاعات به مشتریان و همچنین استفاده از آن برای پرداخت در فروشگاهها.
-
تبلیغات تلفن همراه: استفاده از تکنولوژیهای دیجیتال برای ارسال پیامهای تبلیغاتی به مشتریان از طریق تلفن همراه.
-
تبلیغات در مراکز خرید: استفاده از تکنولوژیهای دیجیتال برای نمایش تبلیغات در مراکز خرید، مانند صفحات نمایش و تابلوهای دیجیتال.
-
تبلیغات در پارکینگها: استفاده از تکنولوژیهای دیجیتال برای نمایش تبلیغات در پارکینگها، مانند تابلوهای دیجیتال.
-
تبلیغات در متروها و ایستگاههای اتوبوس: استفاده از تکنولوژیهای دیجیتال برای نمایش تبلیغات در متروها و ایستگاههای اتوبوس، مانند تابلوهای دیجیتال
ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
مهمترین برتری دیجیتال مارکتینگ نسبت به روشهای سنتی بازاریابی، ابزارهای مختلفی هستند که به شما کمک میکنند چندین کار را همزمان انجام دهید و آنها را مدیریت کنید. ابزارهای پولی و رایگان زیادی وجود دارند که میتوانند در زمینههای بسیار متنوعی ازجمله مدیریت فروشگاه اینترنتی، ایمیل مارکتینگ، سئو (SEO)، مدیریت شبکههای اجتماعی، تحلیل بازدیدکنندگان سایت، تبلیغات کلیکی و گزارشدهی به کسبوکار شما کمک کنند.
ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ قدیمیترین شکل بازاریابی آنلاین است که هنوز هم جواب میدهد. اکثر بازاریابهای دیجیتال از ایمیل مارکتینگ برای تبلیغ تخفیفات ویژه، برجستهسازی مطالب (اغلب به عنوان بخشی از بازاریابی محتوا) یا تبلیغ رویدادی استفاده میکنند
بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
اگر نمیخواهید برای نشان دادن در SERP هزینه بپردازید، میتوانید با استفاده از بهینه سازی موتور جستجو (SEO) صفحات یا پستهای وبلاگ در سایت خود را به صورت عالی رتبهبندی کنید. در این روش لازم نیست برای هر کلیک هزینهای بپردازید. اما دریافت یک صفحه برای رتبه بندی معمولا به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد.
تبلیغات به ازای هر کلیک
تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) اصطلاحی گسترده است و شامل هر نوع بازاریابی دیجیتال میشود که در آن شما برای هر کاربری که روی یک تبلیغ کلیک میکند، هزینه پرداخت میکنید. به عنوان مثال، Google AdWords نوعی تبلیغات PPC به نام “تبلیغات جستجوی پولی” است. Facebook Ads نوعی دیگر از تبلیغات PPC به نام “تبلیغات پرداخت شده در شبکههای اجتماعی” است.
تبلیغات جستجوی پولی
گوگل، بینگ و یاهو همه این امکان را به شما میدهند تا تبلیغات متنی را در صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) انجام بدهید. تبلیغات جستجوی پولی یکی از بهترین روشها برای هدف قرار دادن مشتریان بالقوهای است که فعالانه در جستجوی محصول یا خدماتی مانند شما هستند.
تبلیغات پولی در شبکههای اجتماعی
اکثر پلتفرمهای شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، پینترست و اسنپ چت به شما این امکان را میدهند تا در سایت آنها تبلیغ کنید. تبلیغات پولی در شبکههای اجتماعی برای ایجاد آگاهی در میان مخاطبانی که ممکن است از وجود کسب و کار، محصول یا خدمات شما مطلع نباشند بسیار مناسب است.
بازاریابی شبکههای اجتماعی
مانند سئو، بازاریابی شبکههای اجتماعی نیز روشی رایگان و ارگانیک برای استفاده از شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک یا توییتر برای بازاریابی تجارت شما است. باز هم مانند سئو، بازاریابی ارگانیک تجارت شما در شبکههای اجتماعی به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارد اما در طولانی مدت میتواند نتایج بسیار ارزانتری را برای شما به ارمغان بیاورد.
بهینه سازی نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization)
بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) هنر و دانش بهبود تجربه کاربر آنلاین شماست. در اکثر مواقع، کسب و کارها از CRO استفاده میکنند تا از ترافیک وبسایت موجود خود، کانورژن بیشتری (هدایت، چت، تماس ، فروش و غیره) بگیرند.
بازاریابی محتوا(Content marketing)
بازاریابی محتوا یکی دیگر از اصطلاحات نسبتا گستردهی بازاریابی دیجیتال است. هر نوع بازاریابی دیجیتال با استفاده از داراییهای محتوایی (پستهای وبلاگ، اینفوگرافیک، کتابهای الکترونیکی، ویدئوها و…) را بازاریابی محتوا میگویند که برای ایجاد آگاهی از برند یا ایجاد کلیک، هدایت یا فروش استفاده میشود.
تبلیغات بومی (native)
تا به حال برایتان پیش آمده که پس از خواندن یک مقاله و در انتهای آن، فهرستی از مقالههای پیشنهادی را ببینید؟ این همان تبلیغات بومی است. در بیشتر موارد، این پیشنهادات از جنس بازاریابی هستند زیرا از محتوا برای جذب کلیک استفاده میکنند. البته گاهی اوقات این پیشنهادها با مقالهای که مطالعه کردهاید در یک موضوع نمیگنجند که خب البته هدف از این نوع تبلیغ هم همین است!
بازاریابی محتوای تولید کاربر (UGC)
ایجاد محتوای تولید شده توسط کاربران مانند بررسی ها، نظرات و مطالب به اشتراک گذاری شده توسط مشتریان برای افزایش اعتماد و جذب توجه.
بازاریابی محتوای تلفن همراه
ایجاد محتوای قابل دسترس برای تلفن همراه مانند برنامه های کاربردی، وبسایت های واکنشگرا و پیامک های بازاریابی.
بسته به نوع کسب و کار و هدف مورد نظر، می توانید از یک یا تعدادی از این روش ها در استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود استفاده کنید.
وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ
مدیر دیجیتال مارکتینگ مسئول برنامهریزی و مدیریت طراحی کمپینهای تبلیغاتی دیجیتال یک شرکت است. ازجمله وظایفی که از مدیر دیجیتال مارکتینگ انتظار میرود میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- مدیریت کمپینهای دیجیتال مارکتینگ (شامل وب، SEO/SEM، ایمیل، شبکههای اجتماعی و نمایش آگهیها
- حفظ و تداوم حضور در شبکههای اجتماعی
- سنجش و گزارش عملکرد کمپینهای بازاریابی دیجیتال
- ارائهی راهحلها و پیشنهادات برای بهبود استراتژیها
- همکاری و هماهنگی با گروههای مختلف سازمان برای بهینهسازی تجربهِی کاربران
13 مهارتهای موردنیاز دیجیتال مارکترهای موفق
امروزه بازاریابی دیجیتال بهطور کلی دنیای بازاریابی را دگرگون کرده است و با پیشرفت تکنولوژی، دیجیتال مارکترها باید مهارتهای مختلفی را در زمینهی دیجیتال مارکتینگ کسب کنند.
-
اتوماسیون بازاریابی: استفاده و بهینهسازی نرمافزارها و سختافزارهای مختلف با هدف خودکارسازی فعالیتهای بازاریابی (مانند ایمیل مارکتینگ و فروشگاههای اینترنتی)
-
تولید و بازاریابی ویدئویی: تولید محتوای ویدئویی و بهاشتراکگذاری آنها در پلتفرمهای مختلف مثل ایستاگرام , تلگرام , یوتیوب , تبلیغات تلوزیونی
-
تخصص در رسانههای پولی: شناختن رسانههای آنلاین مختلف و استفادهی کارآمد از تبلیغات پولی شبکههای اجتماعی مختلف
-
مدیریت تبلیغات موبایل: توانایی برنامهریزی و اجرا تبلیغات در دستگاههای همراه و برنامههای موبایل
-
تحلیل آماری: بررسی آماری عملکرد کمپینهای مختلف بازاریابی دیجیتال
-
تحلیل کاربران: توانایی تحلیل رفتار و نیازهای کاربران برای بهبود تجربه کاربری
-
تحقیق و توسعه: توانایی پژوهش و توسعه روشها و ابزارهای جدید در حوزه دیجیتال مارکتینگ
-
تحلیل رقبا: توانایی بررسی رقبا و تحلیل استراتژیهای آنها برای تعیین راهبردهای خود
-
بهینهسازی برای موتورهای جستجو: شناخت طرز عملکرد و الگوریتمهای موتورهای جستجوگر مانند گوگل برای بهبود اولویت محتوای سایت در نتایج جستجو شده
-
کپی رایتینگ: شناخت تکنیکها و اصول نوشتن متنهای تبلیغاتی و تولید محتوا برای جذب مخاطبین بیشتر
-
تحلیل کلمات کلیدی: توانایی انتخاب و بهینهسازی کلمات کلیدی برای بهبود جستجو در موتورهای جستجو
-
توسعهی وبسایت: طراحی، ایجاد و مدیریت انواع وبسایتهای فروشگاهی، بازاریابی و مدیریت مشتریان
-
اصول طراحی: آشنایی عمومی با اصول طراحی دیجیتال، طراحی گرافیکی، طراحی Ux/UI، طراحی سایت و نرمافزارهای مهمی مانند Adobe Photoshop و Illustrator
مشکلات رایجی که بازاریابی دیجیتال میتواند آنها را حل کند
این از معنی دیجیتال مارکتینگ و پاسخ به سوال دیجیتال مارکتینگ چیست. اکنون باید بدانیم که برای بهینه سازی استراتژیهای بازاریابی، دیجیتال اجباری است. بازاریابی دیجیتال میتواند به شما کمک کند تا مخاطبان خود را بشناسید، اطلاعات مهمی در مورد آنها بیاموزید و معیارهایی را ارائه دهید که به تیم بازاریابی شما اعتبار میدهد. اما چه نوع مشکلاتی و چه راه حلی؟
مشکل 1 : من برای شروع کار مخاطب خود را به اندازه کافی نمیشناسم
شناخت مخاطبان به زمان نیاز دارد. هرچند احتمالا تیم بازاریابی شما تیپ شخصیتی مخاطب را تعریف کرده است و این تعریف بسیار کاربردی است. اما ممکن است مصرف کنندگانی که فعالانه وقت خود را در اینترنت میگذرانند، طبق پیش بینی شما رفتار نکنند. به همین دلیل لازم است زبان مختلفی را با اهداف مختلف امتحان کنید و به خاطر داشته باشید که توصیفگرهای خاصی باعث جذب افراد مختلف و قرار دادنشان در چرخهی خرید میشود. خودتان را با مخاطبانتان هماهنگ کرده و اعتباری ایجاد کنید که شما را از رقبا متمایز میکند.
مشکل 2 : کانالهای خود را برای SEO بهینه نکردهام
صرف نظر از موقعیتتان در فرآیند بازاریابی، مهم است که درک درستی از بهترین روشهای SEO داشته باشید. SEO علاوه بر بهبود رتبه بندی در موتور جستجو، میتواند آزمایش و بهینه سازی کمپین شما را تقویت و پشتیبانی کند تا مطمئن شوید که محتوای با کیفیت و ارزشمندی را ارائه میدهید که مشتریان بالقوه شما به آن نیاز دارند و میخواهند.
مشکل 3 : استراتژی برای شبکه های اجتماعی ندارم
صرف نظر از اینکه میخواهید استراتژی ارگانیک یا پولی یا ترکیبی از این دو برای توسعه در شبکههای اجتماعی داشته باشید، داشتن نوعی بازاریابی در شبکههای اجتماعی مهم است. در عین حال که شبکههای اجتماعی برای برندینگ و تعامل بسیار عالی هستند، میتوانند کانال مفیدی برای تبلیغات بازاریابی دیجیتال نیز باشند. یک سکو و صدای ثابت پیدا کنید، صبور باشید و با افزایش فالوئرهایتان، تاثیر تبلیغاتتان نیز افزایش مییابد.
مشکل 4 : تیم بازاریابی من تک بعدی است
ایجاد ساختارهای چابک و سیال بسیار مهم است. مشتریهای شما معطل شما نمیمانند تا تبلیغتان را دیده و از شما خرید کنند. بنابراین تیم بازاریابی باید بتواند عملکرد چند گانه داشته و خود را در کانالهای مختلفی گسترش بدهد تا بتواند مشتریها را در همه جا پوشش بدهد. در هر شبکه و کانال اجتماعی، مخاطبان مختلف با انتظارات مختلفی وجود دارد؛ به همین دلیل، برای هرکدام باید بازاریابی متفاوتی را در نظر گرفت. این تفاوت میتواند در لحن، تصویرسازی، پیشنهادها و حتی زمان ارائه تبلیغ باشد.
مشکل 5 : برای ارائه گزارش مبتنی بر معیارهای تعیین شده تحت فشار هستم
بازاریابی دیجیتال، حوزههای گستردهای از معیارها را پشتیبانی میکند. اما این معیارها باید با دقت انتخاب شوند. در هر مورد، بسته به نوع مخاطبان و کانال ارتباطی که انتخاب کردهاید، معیارهای متفاوتی وجود دارد. این نکته را در نظر داشته باشید، با تعیین اهداف برای هر کانال کار را آغاز کنید. و معیارهایی را انتخاب کنید که بالادستیهای شما به آنها علاقهی بیشتری دارند.
20 مورد فرصتهای شغلی متنوع در بازار های دیجیتال در سال 2023
با توجه به رشد برجسته بازارهای دیجیتال، فرصتهای شغلی زیادی در این حوزه به وجود خواهند آمد
20 مورد از فرصت های شغلی در سال 2023 در بازار های دیحیتال
-
تحلیلگر داده: شرکتها نیاز به تحلیل دادههای خود دارند تا بتوانند راهبردهای بهتری برای رشد و بهبود کسب و کار خود پیدا کنند.
-
مدیر تبلیغات آنلاین: بازاریابی آنلاین در حال رشد است و شرکتها نیاز به متخصصان تبلیغات آنلاین دارند تا بتوانند بهترین راهکارها را برای جذب مشتریان پیدا کنند.
-
مدیر رسانههای اجتماعی: با توجه به رشد شبکههای اجتماعی، شرکتها نیاز به متخصصانی دارند که بتوانند استراتژیهای موثری را برای بهبود حضور آنها در این شبکهها ارائه دهند.
-
توسعه دهنده وب: با توجه به رشد وب، توسعه دهندگان وب با تواناییهای برنامه نویسی مورد نیاز هستند تا بتوانند وبسایتها و برنامههای کاربردی موثری را ایجاد کنند.
-
متخصص بهینهسازی موتور جستجو: بهینهسازی موتور جستجو (SEO) برای شرکتها بسیار مهم است و نیاز به متخصصانی دارد که بتوانند رتبه سایتها را در موتورهای جستجو بهبود دهند.
-
مدیر فروش آنلاین: با توجه به رشد خرید آنلاین، شرکتها نیاز به مدیران فروش آنلاین دارند که بتوانند استراتژیهای موثری را برای جذب مشتریان و افزایش فروش ارائه دهند.
-
-
-
-
مدیر پروژه دیجیتال: کسب و کارها نیاز به مدیران پروژه دارند که بتوانند پروژههای دیجیتال را مدیریت کنند و به طور موثر از منابع تا ییشتر دیده بشوند
-
متخصص تجارت الکترونیک: با رشد تجارت الکترونیک، تمامیه کسب و کارها نیاز به متخصصان تجارت الکترونیک دارند تا بتوانند استراتژیهای موثری را برای فروش بیشتر محصولات و خدمات آنلاین ارائه دهند.
-
-
متخصص تجزیه و تحلیل رقبا: هر کسب نیاز به متخصصانی دارند که بتوانند رقابتهای بازار را تجزیه و تحلیل کنند تا بتوانند استراتژیهای موثری را برای رقابت با رقبا ارائه دهند.
-
متخصص تجزیه و تحلیل روند بازار: شرکتها نیاز به متخصصانی دارند که بتوانند روند بازار را تجزیه و تحلیل کنند تا بتوانند استراتژیهای موثری را برای بهبود عملکرد کسب و کار ارائه دهند.
-
متخصص تجارت الکترونیک بینالمللی: شرکتها نیاز به متخصصان تجارت الکترونیک بینالمللی دارند تا بتوانند استراتژیهای موثری را برای فروش محصولات و خدمات خود در بازارهای جهانی ارائه دهند.
-
توسعه دهنده بازی های آنلاین: با رشد صنعت بازی های آنلاین، شرکتها نیاز به توسعه دهندگان بازی های آنلاین دارند تا بتوانند بازی های موفقی را برای کاربران ایجاد کنند.
-
مدیر محتوا آنلاین: کسب و کار های حرفه ای به مدیران محتوا آنلاین نیاز زیادی دارند که بتوانند استراتژیهای موثری را برای ایجاد و مدیریت محتوا در وبسایتها و شبکههای اجتماعی خود ارائه دهند.
-
متخصص تجزیه و تحلیل ترافیک وب: شرکتها نیاز به متخصصانی دارند که بتوانند ترافیک وبسایتها را تجزیه و تحلیل کنند تا بتوانند استراتژیهای موثری را برای بهبود تجربه کاربران ارائه دهند.
-
متخصص تجارت الکترونیک لوکال: شرکتها نیاز به متخصصان تجارت الکترونیک لوکال دارند تا بتوانند استراتژیهای موثری را برای فروش محصولات و خدمات خود در بازارهای محلی ارائه دهند.
-
متخصص تجزیه و تحلیل روند مشتری: شرکتها نیاز به متخصصانی دارند که بتوانند روند مشتریان را تجزیه و تحلیل کنند تا بتوانند استراتژیهای موثری را برای جذب و نگهداشت مشتریان ارائه دهند.
کاربرد و مزایای دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای B2B و B2C
کسب و کارهای B2B (Business-to-Business)
-
دسترسی آسان به بازار: با استفاده از استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ، کسب و کارهای B2B میتوانند به راحتی بازارهای جدید را شناسایی و دسترسی به آنها را پیدا کنند.
-
-
افزایش نفوذ در بازار: با استفاده از تبلیغات آنلاین، کسب و کارها میتوانند نفوذ خود در بازار را افزایش داده و به مخاطبان دقیق خود دسترسی پیدا کنند.
-
افزایش نرخ تبدیل: استفاده از روشهای دیجیتال مارکتینگ مانند تولید محتوا و بهینهسازی وبسایت، کسب و کارها میتوانند نرخ تبدیل مشتریان خود را بهبود بخشند و فروش خود را افزایش دهند.
کسب و کارهای B2C (Business-to-Consumer):
-
افزایش آگاهی مشتریان: با استفاده از تبلیغات آنلاین و محتواهای جذاب، کسب و کارها میتوانند آگاهی مشتریان را درباره محصولات و خدمات خود افزایش داده و آنها را به خرید ترغیب کنند.
-
ارتباط مستقیم با مشتریان: با استفاده از شبکههای اجتماعی و ابزارهای دیجیتال، کسب و کارها میتوانند به طور مستقیم با مشتریان خود در ارتباط باشند و نظرات و بازخوردهای آنها را دریافت کنند.
-
-
افزایش فروش آنلاین: با راهاندازی فروشگاه آنلاین و استفاده از روشهای دیجیتال مارکتینگ، کسب و کارها میتوانند فروش آنلاین خود را افزایش داده و به مشتریان جدید دسترسی پیدا کنند.
به طور کلی، استفاده از استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ برای هر دو نوع کسب و کار B2B و B2C میتواند به افزایش فروش، ارتباط مستقیم با مشتریان و توسعه روابط بینالمللی کمک کند.
آیا بازاریابی دیجیتال در موبایل متفاوت است؟
پاسخ کوتاه: بله! و احتمالا تصور خود شما هم همین بوده که بازاریابی دیجیتال در موبایل با بازاریابی دیجیتال روی دسکتاپ بسیار متفاوت است. در حقیقت، اکنون که تقریبا همه چیز در مورد دیجیتال مارکتینگ را بررسی کردیم، باید به نکات ظریف آن هم بپردازیم.
امروزه این تفاوتها از اهمیت ویژهای برخوردار است. زیرا تلفنهای هوشمند اکنون وسیله اصلی مردم برای تعامل با اینترنت هستند. از آنجاییکه حدود ۶۰ درصد از فعالیتهای اینترنتی از طریق تلفن های هوشمند انجام میشود، انتقال از دسکتاپ به موبایل، تاثیر بسیار زیادی در بازاریابی آنلاین خواهد داشت.
صادقانه بگویم، در دنیای بازاریابی دیجیتال امروز، ایده ی خوبی است که تصور کنیم مردم در تلفن همراه با تبلیغات شما روبرو میشوند و در صورت لزوم می توانید استراتژی هایتان را برای دسکتاپ نیز تطبیق بدهید. علاوه بر بهینه سازی تبلیغات برای تلفن همراه، مهم است که به تجربهی کاربر از سایت و لندینگ پیج خودتان هم فکر کنید. مطمئنا وبسایت شما در دسکتاپ زیبا به نظر میرسد، اما چک کردن آن در تلفن همراه غیرممکن باشد، درصد قابل توجهی از ترافیک وب خود را از دست میدهید. حداقل باید کاری کنید که وبسایت روی موبایل کار کند؛ اما ایده آل آن است که، کاربر در تلفن خود تجربهی خوبی از وبسایت شما داشته باشد.
چارچوب اصلی و کلی دیجیتال مارکتینگ موفق
-
-
-
-
افزایش شناخت برند: با استفاده از استراتژیدیجیتال مارکتینگ مانند تولید محتوا و تبلیغات آنلاین، کسب و کارها میتوانند شناخت برند خود را افزایش داده و به مخاطبان جدید دسترسی پیدا کنند.
به طور کلی، استفاده از استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ برای هر دو نوع کسب و کار B2B و B2C میتواند به افزایش فروش، ارتباط مستقیم با مشتریان و توسعه روابط بینالمللی کمک کند.
9 تکنیک مارکتینگ 2023 که سودآورند
-
دیتایی را که در سایتتون تولید میشود همچون طلا بدانید
-
بازاریابی محتوا: ایجاد و انتشار محتوای جذاب و مفید برای جذب و نگهداری مشتریان.
-
. تبلیغات پرداخت در ازای هر کلیک (PPC): استفاده از تبلیغات پرداخت در ازای هر کلیک برای جذب ترافیک و مشتریان هدف
-
. بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO): بهبود رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو برای افزایش نمایش وبسایت
-
. بازاریابی شبکه های اجتماعی: استفاده از شبکه های اجتماعی برای ارتباط و تعامل با مشتریان هدف
-
از یادگیری ماشین در فرآیند بازاریابی دیجیتال خود استفاده کنید.
-
بر روی شخصی سازی تمرکز کنید.
-
حریم خصوصی مشتری را در اولویت قرار دهید.
-
به تولید ویدئوهای کوتاه در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام توجه کنید.
:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0